Tijd voor post-corona onderwijs

De coronapandemie heeft voor een digitale revolutie gezorgd in het onderwijs. Alle scholen zijn direct na de lockdown op 16 maart 2020 overgestapt op 100% online onderwijs. Versoepelingsmaatregelen laten nu weer toe dat leerlingen naar school komen. Scholen wordt opgeroepen aan alle leerlingen zoveel mogelijk uren fysiek onderwijs te verzorgen. Wat blijft er over van afstandsonderwijs? Wordt het afstandsonderwijs gecombineerd met klassikaal onderwijs tot het zogenaamde blended learning? Wordt blended learning het nieuwe normaal in post-corona onderwijs? Wat kunnen we leren van de beste onderwijslanden ter wereld?

“Tijd voor post-corona onderwijs” verder lezen

Stoppen met Blackboard, of duurzaam digitaliseren?

Hoewel de rol van Blackboard als leermanagementsysteem (LMS) nooit ter discussie heeft gestaan, gaat mijn school Blackboard na 20 jaar Europees aanbesteden. Het aanbestedingstraject moet over twee jaar zijn afgerond. Veel onderwijsinstellingen stoppen met Blackboard na een Europees aanbestedingstraject en kiezen voor een ander LMS. De consequenties van een overstap naar een ander LMS zijn groot voor leraren. De gevolgen kunnen echter worden beperkt door ‘duurzaam digitaliseren’.

“Stoppen met Blackboard, of duurzaam digitaliseren?” verder lezen

Twintig jaar Blackboard

Eind vorige eeuw schreef hoogleraar Henk Wolf in zijn boek ‘Toekomstgericht onderwijs’ over grote veranderingen in het onderwijs. Na de uitvinding van de boekdrukkunst in de 15e eeuw en de uitvinding van het schoolbord in de 19e eeuw zou internet in de 21e eeuw een derde grote revolutie teweeg brengen in het onderwijs.
Sinds 1999 ondersteun ik mijn klassikale lessen met de elektronische leeromgeving van Blackboard. Hoe heeft Blackboard zich de afgelopen twintig jaar ontwikkeld? En in hoeverre heeft de elektronische leeromgeving mijn onderwijs veranderd? Is er sprake van een derde grote onderwijsrevolutie? “Twintig jaar Blackboard” verder lezen

Beter onderwijs met een elektronische leeromgeving*

Een elektronische leeromgeving biedt volop kansen voor eigentijds onderwijs. Maar de onbekendheid van de mogelijkheden die leertechnologie biedt voor beter onderwijs is nog groot. In dit artikel beschrijf ik aan de hand van een concreet voorbeeld hoe de elektronische leeromgeving klassikaal onderwijs kan versterken volgens het 3-fasen model.  “Beter onderwijs met een elektronische leeromgeving*” verder lezen

Hoe trek je het gebruik van ICT uit de sfeer van ‘hobbyisme’?

Na adviezen in 2003 en 2008 is de Onderwijsraad opnieuw met een advies over de relatie onderwijs en ICT gekomen. Het onlangs verschenen rapport Doordacht digitaal is een brede verkenning van het thema ‘Onderwijs in het digitale tijdperk’, maar voegt niet veel toe aan de oude rapporten. De Onderwijsraad vraagt zich nog steeds af waarom leraren de mogelijkheden van ICT nauwelijks benutten. Helaas draagt de Onderwijsraad weinig concrete oplossingen aan. ‘Doordacht digitaal’ is een gemiste kans! Wat moet er dan wel gebeuren?

“Hoe trek je het gebruik van ICT uit de sfeer van ‘hobbyisme’?” verder lezen