Formatieve feedback met digitale badges

In onderwijs draait het in hoofdzaak om uitdagende, inspirerende opdrachten en om persoonlijke aandacht voor leerlingen. Het geven van feedback heeft veel invloed op het leren. Feedback op het leerproces krijgt een extra dimensie door formatieve toetsen met digitale badges. Dit schooljaar heb ik mijn leerlingen uitgedaagd méér te leren door het belonen met digitale badges. Hier een eerste evaluatie.

“Formatieve feedback met digitale badges” verder lezen

Gamification in de elektronische leeromgeving

Het gebruik van online spelelementen, oftewel gamification, is nog niet ingeburgerd in het onderwijs. De tool ‘Achievements’ is dit schooljaar beschikbaar gekomen in de elektronische leeromgeving van Blackboard. Met deze nieuwe tool kan een badgesysteem worden ontworpen binnen Blackboard, waarmee leerlingen worden uitgedaagd meer te ontdekken en meer te doen. Wat zijn de eerste ervaringen met het gebruik van badges?

“Gamification in de elektronische leeromgeving” verder lezen

VAVO congres: Gepersonaliseerd leren met ICT

VAVO heeft veelal te maken met een divers gezelschap aan leerlingen. Havo spant de kroon met leerlingen afgestroomd uit vwo of gymnasium in dezelfde klas met leerlingen die net een vmbo diploma hebben behaald. Werkt het concept van ‘one size fits all’ voor dit gemêleerde gezelschap, of is meer maatwerk nodig in het VAVO? Dit stond maandag 11 mei 2015 centraal op het VAVO congres in Den Haag. Mijn workshop ging over gepersonaliseerd leren en wat wij kunnen leren van het Finse onderwijs. “VAVO congres: Gepersonaliseerd leren met ICT” verder lezen

Beter één goed voorbereide les, dan drie lessen op de automatische piloot

In wezen is onderwijs eenvoudig: zorg voor heldere, uitdagende opdrachten en geef leerlingen aandacht en feedback op het leerproces. Nederland slaagt hier goed in, want Nederland staat in de top 10 van best presterende onderwijslanden (OECD 2014). Desondanks klagen de twee belangrijkste actoren in het onderwijs: leerlingen vinden school saai, leraren ervaren een zware werkdruk.

“Beter één goed voorbereide les, dan drie lessen op de automatische piloot” verder lezen

Effectieve leerstrategieën en Blackboard

Onlangs publiceerde professor Kirschner de Top 5 Leerstrategieën. Op basis van uitgebreid wetenschappelijk onderzoek is aangetoond dat deze leerstrategieën in de praktijk het beste werken. Anno 2014 heerst consensus onder docenten dat onderwijs effectiever kan met ICT. Daarom is het interessant te kijken wat een elektronische leeromgeving als Blackboard voor mogelijkheden biedt om de Top 5 Leerstrategieën te ondersteunen.

“Effectieve leerstrategieën en Blackboard” verder lezen