Waarom maximaal 20 lessen per week?

De Tweede Kamer heeft op 7 juni 2016 de motie Van Meenen en Ypma aangenomen. Laat leraren nog maar maximaal 20 lessen per week geven. Nu geeft een fulltime docent 27 lessen (VO) tot wel 30 lessen per week (MBO). Verlichting van de lesdruk, zoals de Tweede Kamer wil, betekent niet alleen dat docenten hun lessen beter kunnen voorbereiden, maar ook dat klassikaal onderwijs kan worden geflankeerd door andere onderwijsvormen.

“Waarom maximaal 20 lessen per week?” verder lezen

Formatieve feedback met digitale badges

In onderwijs draait het in hoofdzaak om uitdagende, inspirerende opdrachten en om persoonlijke aandacht voor leerlingen. Het geven van feedback heeft veel invloed op het leren. Feedback op het leerproces krijgt een extra dimensie door formatieve toetsen met digitale badges. Dit schooljaar heb ik mijn leerlingen uitgedaagd méér te leren door het belonen met digitale badges. Hier een eerste evaluatie.

“Formatieve feedback met digitale badges” verder lezen

Gamification in de elektronische leeromgeving

Het gebruik van online spelelementen, oftewel gamification, is nog niet ingeburgerd in het onderwijs. De tool ‘Achievements’ is dit schooljaar beschikbaar gekomen in de elektronische leeromgeving van Blackboard. Met deze nieuwe tool kan een badgesysteem worden ontworpen binnen Blackboard, waarmee leerlingen worden uitgedaagd meer te ontdekken en meer te doen. Wat zijn de eerste ervaringen met het gebruik van badges?

“Gamification in de elektronische leeromgeving” verder lezen

VAVO congres: Gepersonaliseerd leren met ICT

VAVO heeft veelal te maken met een divers gezelschap aan leerlingen. Havo spant de kroon met leerlingen afgestroomd uit vwo of gymnasium in dezelfde klas met leerlingen die net een vmbo diploma hebben behaald. Werkt het concept van ‘one size fits all’ voor dit gemêleerde gezelschap, of is meer maatwerk nodig in het VAVO? Dit stond maandag 11 mei 2015 centraal op het VAVO congres in Den Haag. Mijn workshop ging over gepersonaliseerd leren en wat wij kunnen leren van het Finse onderwijs. “VAVO congres: Gepersonaliseerd leren met ICT” verder lezen

Beter één goed voorbereide les, dan drie lessen op de automatische piloot

In wezen is onderwijs eenvoudig: zorg voor heldere, uitdagende opdrachten en geef leerlingen aandacht en feedback op het leerproces. Nederland slaagt hier goed in, want Nederland staat in de top 10 van best presterende onderwijslanden (OECD 2014). Desondanks klagen de twee belangrijkste actoren in het onderwijs: leerlingen vinden school saai, leraren ervaren een zware werkdruk.

“Beter één goed voorbereide les, dan drie lessen op de automatische piloot” verder lezen