Minder lesgeven
Docenten die minder klassikaal onderwijs verzorgen, hebben meer tijd voor flankerende onderwijsvormen en daarmee méér persoonlijke aandacht voor leerlingen/studenten. Immers, in lessen ondersteund met een goed ingerichte digitale leeromgeving worden individuele leerprocessen nauwkeurig gemonitord.
3-fasen model
Een digitale leeromgeving leent zich uitstekend om klassikaal onderwijs te ondersteunen met flankerende onderwijsvormen volgens het zogenaamde 3-fasen model. Als voorbereiding op de klassikale les bestuderen leerlingen/studenten in de online leeromgeving informatie, animaties, uitlegvideo’s en maken online quizzen waarmee voorkennis wordt geactiveerd. Het lesgeven beperkt zich tot inleiden, structuur aanbrengen, toelichting geven van opdrachten en extra uitleg (directe instructie).
Na de les maken leerlingen/studenten zelfstandig in de online leeromgeving opdrachten en formatieve toetsen waarmee de leerstof actief wordt verwerkt.
Meer sturing
Leerlingen en studenten die uitdagende opdrachten en formatieve toetsen maken in de elektronische leeromgeving ervaren meer vrijheid in hun leren. Op basis van gegevens die de online leeromgeving genereert (‘learning analytics‘) kunnen docenten meer sturen op individuele leerprocessen, méér feedback en méér persoonlijke aandacht schenken. Leerachterstanden kunnen met het 3-fasen model worden weggewerkt.
Meer leren
De best presterende onderwijslanden ter wereld, Singapore, Japan en China, passen het principe van ‘Teach less, learn more‘ toe. Maar ook dichter bij huis in beter presterende landen als Polen, Finland en Estland geven docenten 30% minder les en hebben daardoor méér tijd om lessen goed voor te bereiden en méér tijd voor feedback en persoonlijke aandacht voor leerlingen/studenten (OECD, 2019).


Effectieve leerstrategieën
Gespreid leren (spaced practice), oefenvariatie (dual coding) en oefentoetsing (retrieval practice) behoren tot de beste leerstrategieën (Wijze lessen, 2019). Deze effectieve leerstrategieën kunnen worden versterkt met een digitale leeromgeving.
Bekijk deze Sway.
Maximaal 20 klassikale lessen per week
Docenten die volgens het 3-fasen model werken onderwijzen maximaal 20 lessen per week. De focus ligt niet op de hoeveelheid lessen, maar op de kwaliteit van de lessen.
Lees de artikelen over minder, maar doeltreffender lessen
door Eus van Hove.
