Elektronische leeromgeving

Met Blackboard kan een docent voor elke klas, of groep een elektronische leeromgeving (ELO) maken. In de ELO kunnen uitdagende opdrachten worden gearrangeerd, waarbij gebruik wordt gemaakt van alle voordelen van internet, zoals interactie, multimedia en actualiteit.

In Blackboard zijn een groot aantal tools geïntegreerd die het leren faciliteren, zoals journaals, blogs en wiki’s. De belangrijkste tool is digitaal toetsen, waarmee zowel formatieve toetsen, als summatieve toetsen kunnen worden geautomatiseerd.

Docenten kunnen het leren van leerlingen in de elektronische leeromgeving nauwkeurig volgen in het ‘gradecenter‘. Daar worden alle resultaten van opdrachten en toetsen automatisch geordend.

Blackboard versterkt effectieve leerstrategieën als ‘spacing’ (verspreid oefenen), ‘retrieval practice’ (oefentoetsen) en ‘dual coding’ (oefenvariatie).
Bekijk hier de Sway over effectieve leerstrategieën.

Meer geavanceerde tools in Blackboard zijn:

  • rubrics‘ waarmee de beoordeling van opdrachten transparant wordt gemaakt
  • learning analytics‘ waarmee clicks, inlogtijden in relatie tot cijfers worden gemonitord
  • peer assessment‘ waarmee leerlingen elkaars werk beoordelen
  • digitale badges‘ waarmee leerlingen meer worden gemotiveerd
  • retention center‘ waarmee schooluitval kan worden voorkomen.


Blackboard is ‘responsief’ gemaakt, zodat webpagina’s zich automatisch aanpassen aan de schermgrootte van desktop, tablet, of smartphone.
Klik hier voor een kort filmpje over de nieuwe ‘Blackboard App‘.

Hieronder een Prezi over het gebruik van Blackboard in het Laboratoriumonderwijs.Good practice Blackboard

En een paar screendumps van Blackboard.